Cine sunt prietenii copilului meu?
by psih. Luiza Brînză
Pentru a identifica natura prieteniilor, de la simplul schimb de jucării până la împărtășirea trăirilor, gândurilor și a năzuințelor personale, au fost făcute mai multe cercetări. Teoria dezvoltată de Robert Selman a fost criticată deoarece se bazează predominant pe interviuri cu copiii, adică face trimitere doar la ceea ce ei declară, însă este considerată o lucrare reprezentativă. După Robert Selman (1980) prieteniile sunt percepute diferit o dată cu dezvoltarea capacităților cognitive în câteva stadii:
Nivelul 1 - încadrare vârste cu aproximație: 3-6 ani. Prieteniile de moment, de joacă (proximitatea fizică și similaritatea). Este vorba de prietenul care locuiește în apropiere și cu care se joacă frecvent. La această etapă, copiii au impresia că toți ceilalți copii gândesc la fel ca ei; de aceea se supără foarte ușor când un partener de joacă are o altă opinie decât a lui. De exemplu o fetiță de 3 ani poate spune partenerului de joacă: ”Astăzi nu mai ești prietenul meu!”, atunci când el dorește să joace alt joc decât ea.
Nivelul 2 – încadrare vârste cu aproximație: 7-9 ani (conștientizarea emoțiilor celuilalt, altruism). Prieteniile sunt cu acei copii pe care îi cunoaște mai bine decât pe alții; prietenul e cel căruia îi pasă de el și nu vrea să îl supere. Prietenii sunt acei copii care le oferă din jucăriile lor sau cu care împart un sandwich. Prietenia este unidirecțională, copiii nu se prea gândesc în ce mod contribuie la menținerea relației, cu toate că este foarte important pentru ei. Apare o formă de negociere, ca de pildă unii copii pot afirma: ”O să fiu prieten cu tine dacă faci asta!” sau ”Nu mai sunt prieten cu tine dacă faci asta!”
Nivelul 3 – încadrare vârste cu aproximație: 9-12 ani (apare reciprocitatea și încrederea). Cooperarea este cuvântul cheie. Interacțiunile devin dezirabile în sine, însă doar pentru anumite interese specifice. Este perioada în care apar foarte multe reguli, copiii devenind mult mai atenți cu ei și cu ceilalți, fiind proprii judecători; pot spune de pildă, "Nimeni nu o să mă placă cu freza asta stupidă!" Au tendința de a fi geloși și preocupați pentru a fi în rând cu ceilalți și acceptați în grupuri.
Nivelul 4 – încadrare vârste cu aproximație după 12 ani, încep să se stabilească prietenii stabile bazate pe încredere și generozitate, mutualitate, deschidere și flexibilitate. Prietenii sunt cei cu care copilul rezolvă o situație, are încredere să comunice lucruri intime. Este perioada în care apar așa numiții best friend – confident, cel mai bun prieten (acronim BFF*= best friends forever). Le pasă de fericirea celuilalt și se simt profund trădați dacă copilul alege un altul ca cel mai bun prieten. Tot aceasta este și perioada în care majoritatea fac parte din cluburi sau rețele de socializare. Apar grupurile de prieteni, omogene, de fete și băieți, care interacționează ocazional. Acestea au o mare influență în deciziile copilului, de aceea părinții sunt rugați să nu blocheze accesul copilului la grup, deoarece excluderea lui din grup este foarte greu de compensat, și va căuta alte grupuri care să îl accepte în situația creată, de vulnerabilitate.
Odată cu creșterea și maturizarea generală relațiile sociale permit accesul copilului la o multitudine de roluri sociale ce îl vor susține în devenirea sa ca adult. Noi, ca părinți, să fim alături de ei, mai puțin prin control, și mai mult prin îndrumare!
Cu drag,
Psiholog clinician autonom Luiza Brînză
GAMMA KIDS by GAMMA Institute
http://www.gammainstitute.ro/ro/sanatate/servicii-psihologie
Add new comment