Scopul proiectului este de a imbunatati calitatea activitatilor intreprinse de lucratorii de tineret din 6 tari partenere in lucrul lor cu grupurile heterogene de tineri, care provin din medii educationale si culturale diferite, prin intermediul unei metode de invatare nonformale - metafora terapeutica - metoda ce intareste mesajul principal transmis si faciliteaza schimbarea la nivel profund. Acest scop va fi atins prin organizarea a 2 seminarii internationale, in care 36 de lucratori de tineret vor face schimb de bune practici in ceea ce priveste metodele non-formale de lucru cu tinerii, vor discuta despre metafora terapeutica din perspectiva educatiei nonformale si vor dezvolta un eghid de folosire si concepere a metaforelor adaptate tinerilor din culturi si contexte socio-economice diferite.
Obiective specifice:
O1. Dezvoltarea competentelor a 36 lucratori de tineret in folosirea metaforei terapeutice in activitatile de dezvoltare personala a tinerilor din medii culturale si socio-economice diferite, in cadrul a doua seminarii internationale (mobilitati ale lucratorilor de tineret).
O2. Dezvoltarea colectiei de metode de invatare nonformale pe care lucratorii de tineret le pot folosi prin elaborarea unui ghid de lucru cu grupurile de tineri din medii socio-economice, culturale si educationale, prin intermediul diverselor forme de metafore terapeutice adaptate problemelor specifice ale tinerilor.
O3. Imbunatatirea capacitatii a 6 organizatii partenere de a desfasura activitati cu grupurile de tineri care provin din medii socio-economice si culturale diferite, intr-un mod in care sa produca o schimbare reala la nivelul tiparului lor de gandire, prin folosirea metaforei terapeutice ca metoda non-formala de invatare. Problema de la care a pornit ideea acestui proiect a fost aceea a lucratorilor de tineret, care desfasoara foarte multe activitati cu tinerii, pe diferite topici (consiliere in cariera, migratie, continuarea studiilor, dezvoltare personala, incluziune sociala etc), dar care au observat ca aceste activitati au efect pe termen scurt, tinerii intorcandu-se pentru aceleasi probleme in organizatiile de tineret. Aceasta problema a fost identificata mai intai la nivelul celor 3 organizatii partenere intr-un proiect ce are drept scop lansarea in viata independenta a tinerilor (Gamma Institute, CEIPES si ASPAYM) , ca mai apoi, celelalte organizatii (din Polonia, Turcia si Portugalia) sa observe si sa discute cu proprii lucratori de tineret aceeasi problema identificata. Conform unui studiu facut in Romania, in 2016 de catre Ministerul Tineretului si Sportului, lucratorii de tineret se confrunta cu provocarea de a face fata unor probleme majore ale tinerilor precum somajul, mediu de locuit necorespunzator (sau locuitul cu parintii pana la o varsta inaintata - 27 de ani in Romania si Spania, 28-29 de ani in Italia - statistici Eurostat), depresia si anxietate (legata de probleme cotidiene). Astfel, conform anchetei, perceptia asupra lucratorului de tineret este aceea ca acesta este "cam de toate si face cam de toate" sau "trebuie sa stie multe si sa fie multe pentru tineri". Lucratorii de tineret se confrunta cu gestionarea activitatilor pentru grupuri heterogene de tineri sau de varste diferite, fiindu-le greu (conform unor focus-grupuri in organizatiile partenere) sa gaseasca o metoda care sa aiba efect pentru toti tinerii. Avand in vedere aceste aspecte, cei 6 parteneri au identificat o oportunitate in dezvoltarea unei metode care sa se poata folosi indiferent de cultura din care provin tinerii si de contextul socio-economic sau nivelul de studii si care, totusi, sa aiba un impact suficient de mare incat sa provoace o schimbare la nivel atitudinal, astfel incat tinerii sa fie motivati pentru a-si face un plan de viata independenta concret, realist dar creativ. AICSCC a propus metafora terapeutica - ca metoda ce poate fi adaptata domeniului tineretului, deoarece aceasta are un impact major - prin spunerea unei povesti, ajuta persoana sa acceseze resursele necesare pentru schimbare, iar in context terapeutic metaforele sunt utilizate ca unelte pentru transormare facilitand noi moduri de gandire, emotie si comportament. Ele comunica direct cu mintea inconstienta, ocolind facultatile critice ale mintii constiente care practic blocheaza creativitatea.
Iata toolkit-ul dezvoltat pe parcursul proiectului Train your Dragon:
TRAIN your DRAGON: youth worker's TOOLKIT