Ce este logopedia?
by psiholog clinician Anda Murariu
Cei mai mulţi dintre copii se confruntă cu tulburări de limbaj. Fie vorba despre dislelie, balbism, rinolalie, afazia , alalia sau alte tulburări, o vizită la un specialist poate fi cea mai potrivită alegere.
Logopedul este specialistul care se ocupă cu diagnosticul şi tratamentul tulburărilor de limbaj şi comunicare. În prima fază, se creează relaţia terapeutică între logoped şi copil, pentru ca acesta să se simtă în siguranţă şi să fie obişnuit să colaboreze cu adultul.
Tulburările de limbaj pot fi:
- Tulburări de pronunţie (afectarea pronunţiei a unuia sau mai multe sunete: dislalia, dizartria, rinolalia)
- Tulburări de ritm şi fluență (bâlbâiala, bradilalia, tahilalie, logonevroză)
- Tulburări de voce (afonia, disfonia şi fonoastenia)
- Tulburări ale limbajului citit-scris (dislexo-disgrafia, alexia şi agrafia)
- Tulburări polimorfe (afazia şi alalia)
- Tulburări de dezvoltare a limbajului (mutism psihogen, întârziere în dezvoltarea generală a vorbirii, disfuncţii verbale associate autismului infantil sau handicapului de intelect şi handicapului de auz)
- Tulburări asociate unor afecţiuni de tip psihopatologic sau psihiatric (ecolalia)
Activitatea logopedică este adresată în special copiilor, nu numai datorită frecvenţei mari a tulburărilor de limbaj, dar şi pentru faptul că la aceştia vorbirea este în continuă structurare, iar dereglările apărute au tendinţa, o dată cu trecerea timpului să se consolideze şi să se agraveze sub forma unor deprinderi deficitare. Logopedul alege exerciţiile care corespund particularităţilor copilului ce se află în tratament şi se axează în special pe gimnastica aparatului fono-articulator, reglarea respiraţiei, imitarea onomatopeelor, denumirea obiectelor sau imaginilor, repetarea silabelor, exerciţii de dezvoltare a auzului fonematic, formarea de mici propoziţii pe baza unor imagini concrete, povestire liberă.
Activitatea terapeutică nu implică doar relaţia terapeutică între logoped şi copil. Pentru a ajunge cât mai repede la rezultatele dorite, logopedul trebuie să colaboreze cu :
- Familia : cunoaşterea atitudinii membrilor familiei faţă de deficienţă de vorbire, modificarea atitidinii familiei în direcţia favorabilă corectării copilului ;
- Educatorii sau profesorii : recuperarea şi corectarea limbajului copilului în alt context decât cel terapeutic sau familial ;
- Alte persoane semnificative pentru copil cu care acesta interacţionează : bunici, unchi, mătuşa, prieteni ;
În concluzie, durata şi reuşita terapiei depinde în mare măsură de gradul de implicare a tuturor celor care se ocupă de educaţia copilului, prin stimularea continuă a limbajului, prin crearea unui climat afectiv, prin încurajare, stimulare volițională.
Cu drag ,
Psiholog clinician Anda Murariu
GAMMA KIDS by GAMMA INSTITUTE
Adaugă comentariu nou